Vlastní pokoj! Kdy ho zřídit a jak by měl vypadat?

Dítě by mělo mít svůj koutek, kde bude mít věci a může být samo. Kdy je ale ten správný čas ho zřídit a co by v něm mělo být?

Při zařizování dětského pokoje bychom samozřejmě měli myslet především na bezpečnost, ale důležité je i samotné využití prostoru, ať už malého či většího. Je třeba si poradit se všemi věcmi, které dítě potřebuje (a co teprve těch, které nepotřebuje a tak nějak se nám nahromadily…). S rostoucím potomkem totiž rostou potřeby a tím i požadavky na prostor.

Krabice poslední záchrany

Ve chvíli, kdy dítěti přebalovací deka, chrastítka a gumové hračky nestačí, musíme „jeho“ prostor přetvořit podle jeho nových potřeb. Měli bychom vytvořit místo, kde bude dostatek prostoru na kreslení, později i na psaní, na pohyb – popoběhnout, poposkočit nebo jen tak ležet, relaxovat, číst si nebo poslouchat pohádku. Vzhledem k tomu, že většina rodičů nemá možnost každý rok měnit vybavení dětského pokoje, musíme vždy myslet trochu dopředu. Velmi vhodné jsou v takovém případě například ukládací krabice, které se mohou zasunovat do otevřených skříní. I malé dítě totiž dokáže hračky do krabic uklidit a učí se tak být pořádné. Stejně tak krabice vyhovují i školákům. Budeme-li prozíraví, vydrží nám takový prostor na hraní do předškolního věku bez větších změn.

Prostor pro školáka

Proměna dítěte na školáka se v organizaci “jeho prostoru“ hodně projeví. Je totiž nutné ke stávajícímu zařízení pořídit navíc vhodný pracovní stůl a židli. Důležité je i umístění takového pracovního místa. Světlo z okna by mělo přicházet z takové strany, ze které si dítě nestíní při psaní rukou. U praváků zleva a u leváků zprava. Pracovní deska stolu může být pevná nebo sklopná, ve výšce cca 65 cm. Pracovní plocha musí být dostatečná, aby se na ni vešlo veškeré učení nebo potřeby například při malování. U stolu by měly být také úložné prostory na sešity, papíry, pastelky. Nad stolem nebo někde poblíž poličky pak místo na učebnice a knihy. Osvětlení pracovního stolu je dobré zajistit malou lampičkou, která však dostatečně svítí a osvětluje potřebnou plochu. Volte takovou, se kterou bude moci dítě snadno manipulovat a měnit místa, na která potřebuje posvítit. Židle by měla být pevná – na počátku školácké kariéry však raději ne na kolečkách, protože ta zejména na hladkém povrchu způsobují, že židle ujíždí. Pro začínající školáky je také důležité, aby měli nohy pevně položeny. To se může zdát jako poměrně složitý úkol, protože dítě u běžného stolu prostě na zem nedosáhne. Dá se to vyřešit takovou židlí, která má mimo sedací plochy ještě plochu na podpěru nohou. Na trhu jsou dokonce židličky, které „rostou“ s dítětem a můžete sedák posouvat podle aktuální výšky vašeho človíčka.

Poličky a vitrínky

Se školním věkem začíná „sběratelské období“. Děti sbírají figurky, autíčka, modely, kartičky apod. Takové sbírky je třeba někam uložit a krabice nejsou vždy vhodnou volbou. Děti totiž chtějí mít svou sbírku na očích, a protože už umějí věci pěkně srovnat, přicházejí na řadu poličky. Při úklidu je s nimi sice trochu problém, ale i přesto to za to stojí. Děti si také nosí domů z různých kroužků nebo ze školy výrobky, na které jsou právem hrdé a i ty je třeba vystavit. Pomozme jim proto udělat v pokoji malou galerii, kde se mohou všem příchozím pochlubit. Má to i výchovný prvek. Děti se naučí vážit si své práce a připomenou si, že nic v životě není zadarmo. O věci je třeba se starat – tedy utírat prach a udržovat pořádek.

Plakáty a fotografie

V mladším školním věku začínají děti hledat své vzory. Většinou se zhlédnou v idolech jako je slavný fotbalista nebo krásná herečka. Jistě si jejich plakáty nebo velké fotografie, které budou mít v úmyslu přišpendlit na zeď místo dosavadního Medvídka Pů nebo Bořka Stavitele. I když možná rodičovské estetické cítění utrpí, nebraňme dětem při utváření vlastní identity a hledání sebe sama. Je to důležitá etapa v životě každé lidské osobnosti a my bychom je měli podporovat. Samozřejmě můžeme nenápadně pozorovat, s kým se naše dítě identifikuje, jaké vlastnosti nebo dovednosti jsou pro něj důležité. Možná nám nakonec plakáty dovolí dozvědět se o našem potomkovi více, než-li jsme si kdy mysleli.

Pro zařízení každého dětského pokoje, tedy toho miminkovského i toho školáckého platí pravidla, jejichž společnými jmenovateli jsou – bezpečnost, účelnost a příjemné prostředí. Ať se v tom „svém prostoru“ vaše děti dobře cítí!


Diskuze k článku:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Mohlo by vás zajímat: